همه چیز درباره رنگ پودری الکترواستاتیک

رنگ پودری الکترواستاتیک به واسطه ویژگی‌های منحصر بفرد خود، مدت‌هاست که مورد توجه و استقبال صنعتگران قرار گرفته است. رنگ پودری یا همان رنگ الکترواستاتیک نسبت به سایر رقبای سنتی خود که نیاز به حلال برای استفاده دارند، گزینه بهتری محسوب می‌شود. رنگ پودری مستقل عمل می‌کند و شما می‌توانید با حذف عامل حلال، به یک رنگ یک‌دست و با کیفیت دست پیدا کنید. چنانچه قصد استعلام قیمت رنگ الکترواستاتیک یا خرید رنگ پودری استاتیک را دارید می‌توانید همین حالا با شماره‌های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

رنگ پودری با توجه به اینکه بواسطه باردار شدن و سپس پخت رنگ در یک فرایند گرمادهی روی سطوح قرار می‌گیرد، بسیار مقاوم‌تر و ماندگار‌تر از رنگ‌های دارای حلال است. ضمن اینکه عوامل خارجی نظیر مهارت کارگر نقاش و عوامل محیطی تاثیر چندانی در کیفیت نهایی کار نخواهند داشت. در ادامه با هم نگاهی به چیستی و توضیحات فنی پیرامون رنگ پودری الکترواستاتیک می‌پردازیم.

تجهیزات خط رنگ پودری

با رنگ پودری یا رنگ الکترواستاتیک آشنا شوید

استفاده از رنگ پودری الکترواستاتیک در اوایل دهه 1960 با پوشش لوله‌ها برای افزایش دوام و عایق کاری اجزای الکتریکی آغاز شد.

تا دهه 1960 پوشش رنگ پودری الکترواستاتیک در بسیاری از صنایع برای فینیشینگ با رنگ‌های پایه حلال و مایع استفاده شده بود. اما با معرفی پوشش‌های رنگ پودری بدون حلال دیگر نیازی به حلال و مکمل رنگ نبود؛ بنابراین دیگر خبری از ترکیبات آلی فراری که در اتمسفر تبخیر می‌شوند نبوده و در عمل دیگر استنشاق آنها خطری برای سلامتی کارگران به حساب نمی‌آمد.

یکی دیگر از مزایای زیست محیطی و اقتصادی پوشش رنگ پودری این است که در صورت اسپری بیش از حد، می‌توان رنگ را جمع‌آوری و دوباره در فرآیند رنگ‌کاری بازیافت کرده و مورد استفاده قرار داد. به همین دلیل راندمان مواد پوشش‌های رنگ پودری می‌تواند نزدیک به 100٪ باشد. این نوع رنگ را با عنوان رنگ بازیافتی نیز می‌شناسند.

مهمترین دلیل رشد سریع صنعت پوشش رنگ پودری در دهه‌های اخیر به دلیل افزایش بهره‌وری و کارایی نسبت به استفاده از رنگ‌های دارای حلال بوده است. در مقایسه با پوشش‌های مایع سنتی، پوشش‌های پودری بادوام‌تر، مقاوم در برابر ضربه، مقاوم در برابر خوردگی و مقاوم‌تر در برابر مواد شیمیایی هستند.

چهار مرحله اصلی در فرآیند پوشش رنگ پودری وجود دارد: شارژ، پاشش، چسبندگی یا رسوب، و در نهایت پخت رنگ در کوره مخصوص پخت.

اتفاق اصلی و اساسی پوشش به وسیله رنگ پودری این است که یک ذره باردار، که معمولاً یک پلیمر است، به سمت قطعه شتاب می‌گیرد و با استفاده از جاذبه الکترواستاتیکی به قطعه می‌چسبد. سپس قطعه پوشش داده شده در دمای بالا پخته می‌شود و پوشش پودری را به یک لایه پلیمری صاف و یکنواخت تبدیل می‌کند.

فرآیند پوشش رنگ پودری یا رنگ الکترواستاتیک

همانطور که پیش‌تر گفته شد، فرایند استفاده از رنگ پودری با شارژ تفنگ آغاز می‌شود و بعد از پاشش و جذب رنگ توسط قطعه به بخش کوره منتقل می‌گردد. لذا قبل از هر چیز به معرفی انواع شارژ می‌پردازیم. چنانچه نیاز به خرید اینترنتی رنگ پودری در تعداد بالا را دارید، می‌توانید همین حالا با یک تماس، لیست قیمت رنگ پودری را از همکاران ما استعلام کنید.

شارژ پودر، پاشش و چسبندگی یا رسوب رنگ پودری روی قطعه کار

دو روش متداول برای شارژ پودری وجود دارد: شارژ کرونا و شارژ تریبوالکتریک. روش شارژی که مورد استفاده قرار می‌دهید، ویژگی‌ها و نحوه پاشش پودر و همچنین نوع نشست و رسوب پودر را بر روی قطعه کار تعیین می‌کند.

شارژ کرونا

شارژ پودر کرونا توسط یک اسپری برقی انجام می‌شود. پودر از مخزن و با استفاده از هوای فشرده به اسپری وارد می‌گردد. در نوک اسپری یک الکترود تاج نوک تیز وجود دارد که با ولتاژ بسیار بالا شارژ می‌شود. این ولتاژ بالا یک میدان الکتریکی بین تاج و قطعه کار ایجاد می‌کند. هنگامی که میدان الکتریکی که در مجاورت الکترود قرار دارد، اگر 30 کیلو ولت بر سانتی متر یا بیشتر باشد، هوای این ناحیه شروع به شکسته شدن کرده و آزادسازی مداوم یون‌های آزاد را تشکیل می‌دهد.

هنگامی که جریان ذرات پودر از کنار یون‌های آزاد عبور می‌کند، به برخی از ذرات متصل می‌شوند و آنها را دارای بار منفی می‌کنند. به این صورت ذرات باردار از خطوط میدان الکتریکی ایجاد شده توسط الکترود به سمت قطعه کار حرکت خواهند کرد. یون‌های آزاد که به ذره نمی‌چسبند نیز خطوط میدان الکتریکی را به سمت قطعه دنبال می‌کنند. برخی از ذرات، باردار نمی‌شوند و توسط نیروهای پنوماتیکی به قطعه هدایت خواهند شد.

رسوب زدایی به روش شارژ کرونا

یون‌های آزاد اضافی ایجاد شده توسط الکترود کرونا بر ذرات رسوب‌شده تأثیر می‌گذارد. هنگام استفاده از تفنگ کرونا ضخامت لایه پودر به دلیل پدیده‌ای به نام یونیزاسیون برگشتی محدود می‌شود. همانطور که ذرات باردار و یون‌ها روی قطعه کار جمع می‌شوند، شروع به دفع ذرات ورودی می‌کنند که ضخامت پودر را محدود می‌کند و باعث ایجاد یک لایه حفره‌ای از پودر می‌شود. به همین دلیل از تفنگ‌های کرونا عمدتاً برای اعمال لایه نازکی از پوشش رنگ پودری استفاده می‌شود. از آنجایی که ذرات باردار از خطوط میدان الکتریکی پیروی می‌کنند، یکنواختی پوشش تحت تأثیر قرار می‌گیرد. ذرات معمولاً در نزدیک‌ترین ناحیه به تفنگ و لبه‌های قطعه کار تجمع می‌کنند.

شارژ تریبوالکتریک

تفنگ‌های تریبوالکتریک، ذرات پودر را با استفاده از اصطکاک شارژ کرده که ذرات با دیواره‌های تفنگ و لوله تغذیه تماس پیدا می‌کند. مقدار بار روی یک ذره متناسب با تعداد دفعات تماس آن با دیوار و نیرویی است که با آن به دیوار برخورد می‌کند. متداول‌ترین ماده مورد استفاده برای دیواره‌های تفنگ تریبوالکتریک پلی تترا فلوئورواتیلن (PTFE) است که بیشتر با نام تفلون شناخته می‌شود.

ثابت شده است که PTFE کارآمدترین ماده برای شارژ کردن پودرها از طریق اصطکاک است. از آنجایی که دیواره‌های تفنگ نیز در طول این فرآیند تغییر می‌کنند، تفنگ و لوله باید به زمین متصل شوند تا شارژ ایجاد شده در PTFE از بین برود. هیچ میدان الکتریکی با شارژ تریبوالکتریک ایجاد نمی‌شود؛ زیرا الکترودی وجود ندارد. در صورت عدم وجود میدان الکتریکی، ذرات باردار تنها از طریق جریان هوا به قطعه منتقل می‌شوند.

رسوب زدایی شارژ تریبوالکتریک

از آنجایی که رسوب تریبوالکتریک میدان الکتریکی یا یون‌های آزاد اضافی ندارد، می‌توان پوشش ضخیم‌تر و یکنواخت‌تری را در مقایسه با تفنگ کرونا ایجاد کرد. سطح پوشش نیز صاف‌تر است؛ زیرا هیچ یون آزادی وجود ندارد. تنها نقطه ضعف تفنگ شارژ تریبوالکتریک این است که سرعت رسوبش کمتر از تفنگ‌های شارژ کرونا است. با استفاده از یک تفنگ تریبوالکتریک، بهره‌وری در زمان و عملکرد را از دست می‌دهید، اما نتیجه نهایی، پوشش سطح با کیفیت بهتر است.

مرحله پخت رنگ

پس از اینکه رنگ پودری روی کار اسپری شد، باید با استفاده از حرارت، محصول نهایی پخته و رنگ تثبیت شود. دمای پخت رنگ پودری حدود 140 تا 220 درجه سانتیگراد است. در دمای بالا، پودر شروع به جریان مولکولی می‌کند و به یک بافت پیوسته و پوشیده تبدیل می‌شود. متداول‌ترین روش برای پخت پوشش پودری چسبیده بر روی یک بستر فلزی، کوره یکنواخت است. گرمایش یکنواخت از فن‌ها برای گردش هوای گرم در اطراف یک اتاق عایق شده استفاده می‌کند و متداول‌ترین روش برای پخت قطعات فلزی به شمار می‌آید.

محدودیت اولیه برای پوشش‌های پودری این است که مواد حساس به دما مانند چوب و پلاستیک به دلیل دمای بالای کوره قابل استفاده نیستند. راه حل دیگر برای این مشکل استفاده از اشعه ماوراء بنفش (UV) است. پودرهای فرموله شده ویژه با اشعه ماوراء بنفش خشک می‌شوند. اشعه ماوراء بنفش اجازه می‌دهد تا پوشش پلیمری در دمای پایین به هم متصل شوند و سطح قطعه را پوشش دهند.

رزین‌ها و رنگ پودری (رنگ الکترواستاتیک)

رزین‌ها مهمترین مواد تشکیل دهنده در یک مخلوط پوشش پودری هستند و استقامت و ماندگاری محصول نهایی را تعیین می‌کنند. انواع مختلفی از رزین‌های پوشش پودری وجود دارند که می‌توانید از بین آنها، هرکدام را با خواص متفاوت انتخاب کنید. بیشتر رزین‌هایی که در کاربردهای پوشش پودری پردازش می‌شوند را می‌توان به دو نوع پلیمر مختلف، پلیمرهای ترموست و پلیمرهای ترموپلاستیک طبقه‌بندی کرد.

رزین ترموست (پلی یورتان)

پلیمرهای ترموست، 95% از رزین‌های مورد استفاده برای پوشش سطوح را تشکیل می‌دهند. هنگامی که یک پلیمر گرم می‌شود و به گرم شدن ادامه می‌دهد، یک واکنش شیمیایی ایجاد می‌شود که زنجیره‌های پلیمری را به هم متصل می‌کند تا ماده‌ای با خواص متفاوت ایجاد گردد. لایه جامد نهایی روی سطح قطعه، وقتی سرد می‌شود یک لایه سخت، مقاوم در برابر حرارت و مواد شیمیایی است. نمونه‌هایی از پلیمرهای ترموست که معمولاً برای پوشش‌های سخت استفاده می‌شوند عبارتند از: اپوکسی، اپوکسی ترکیبی یا پلی استر، پلی استر یورتان، پلی استر TGIC و اکریلیک.

رزین ترموپلاستیک

پوشش سطح یک ترموپلاستیک صاف‌تر از پلیمر ترموست است. ترموپلاستیک‌ها معمولاً برای اجسامی که در محیط‌های خشن و سخت قرار نمی‌گیرند، استفاده می‌شود. نمونه‌هایی از ترموپلاستیک‌های رایج مورد استفاده عبارتند از پلی وینیل کلراید یا PVC، پلی اولفین‌ها، نایلون، پلی‌استر و پلی‌وین‌لییدین فلوراید.

رنگ پودری، رایج‌تر از چیزی که فکرش را می‌کردید

تا به اینجا کمی در مورد رنگ کوره ای (همان رنگ پودری) و رزین‌های وابسته صحبت کردیم. شاید برای شناخت بهتر و بیشتر رنگ پودری یا رنگ الکترواستاتیک پودری باید کمی بیشتر با این محصول منحصر بفرد آشنا شویم. در ادامه می‌خواهیم شما را با یکی از سازگارترین و مقرون به صرفه‌ترین فناوری‌ها برای پوشش سطح آشنا کنیم که امکان انجام طیف وسیعی از کاربردها را به راحتی و تمیزی فراهم می‌کند. همانطور که گفته شد پوشش رنگ پودری از اوایل دهه شصت مورد استفاده قرار گرفته است. در ابتدا تولید و کاربرد آن بدون مشکل نبود. اما امروزه پوشش پودری یک فرآیند شناخته شده و رایج است، زیرا رنگ‌های پودری:

  • سازگار با محیط زیست هستند.
  • کمک زیادی به ذخیره انرژی می‌کنند.
  • ایمنی بالایی در زمان استفاده دارند.
  • بسیار مقرون به صرفه نسبت به سایر رقبای سنتی هستند.

همانطور که گفته شد ایده اولیه پشت پوشش رنگ پودری الکترواستاتیک بر این واقعیت استوار است که قطعات با بارهای الکتریکی مخالف یکدیگر را جذب می‌کنند. بنابراین، اکثر جامدات رسانا و پایدار حرارتی برای پوشش پودری مناسب هستند. مهمتر از همه امروزه، اجسام فلزی به صورت الکترواستاتیکی به صورت رنگ پودری پوشش داده می‌شوند. معمولاً کاربرد آن را در این موارد دیده‌اید:

  • لوازم خانگی
  • مبلمان اداری
  • تجهیزات باغی
  • لوازم جانبی خودرو
  • اتصالات
  • کالاهای سیمی
  • طبقه بندی‌های فلزی

 کمی بیشتر در مورد رنگ پودری یا رنگ الکترواستاتیک؛

در طول شبانه روز همه ما با محصولات فناوری رنگ پودری در تماس هستیم. اگر با توضیحات داده شده مطمئن هستید که قصد خرید اینترنتی رنگ پودری را دارید می‌توانید برای استعلام قیمت رنگ الکترواستاتیک پودری با همکاران ما در گروه فناوران ارتباط برقرار کنید. شرکت ما همچنین فروش عمده رنگ پودری را نیز انجام می‌دهد. به همین خاطر می‌توانید برای خرید رنگ پودری استاتیک یا خرید اینترنتی رنگ پودری در تعداد بالا، با همکاران ما تماس بگیرید و لیست قیمت رنگ پودری را دریافت نمایید.

رنگ پودری خشک در یک قیف پر شده، سیال می‌شود و با استفاده از هوای فشرده به تفنگ اسپری منتقل می‌گردد. ولتاژ پایین 10 ولت در تفنگ پودر به ولتاژ بالا تبدیل می‌شود. یک یا چند الکترود در جلوی تفنگ پودری، پودر را در هنگام پاشش 60 تا 100 کیلوولت شارژ می‌کنند. در نتیجه یک میدان الکتریکی بین تفنگ پودر و سطح قطعه ایجاد می‌شود. ذرات پودر این خطوط میدان را دنبال کرده و به دلیل بار باقیمانده آن، به سطح جسم مورد نظر رسوب کرده و بصورت چسبیده باقی می‌مانند. سپس قطعات را می‌توان به صورت دستی یا خودکار به کوره پخت منتقل کرد؛ جایی که پودر آلی در دمای 160 تا 200 درجه سانتی گراد (320 تا 392 درجه فارنهایت) به شکل یک لایه صاف ذوب و سپس سخت می‌شود.

پودر لعاب به دلیل ویژگی‌های شیمیایی خود به دمای بسیار بالاتری یعنی 780 تا 830 درجه سانتی گراد (1436 تا 1526 درجه فارنهایت) نیاز دارد. ضخامت پوشش با پودر آلی برای اهداف تزئینی تقریباً 30 – 80 میلی‌متر و برای اهداف کاربردی 200 – 500 میلی‌متر است. پودر لعاب را می‌توان در محدوده ضخامت پوشش بین 80 تا 200 میلیمتر استفاده کرد.

پودرهای آلی کدام پودرها هستند؟

در ادامه برخی از پودرهای رزینی آلی با قابلیت استفاده و ترکیب با رنگ پودری یا رنگ الکترواستاتیک پودری را بررسی می‌کنیم.

پودر اپوکسی – پلی استر

این پودر رایج‌ترین پودر بازار است. مقاومت شیمیایی بسیار خوب و ویژگی‌های مکانیکی عالی و بی نظیری دارد. با این حال دوام حالت براق و ظاهر رنگ آن متوسط است. زمینه‌های کاربرد پودر اپوکسی – پلی استر پانل سازی تجهیزات صنعتی، مبلمان اداری، ماشین ابزار، آبگرمکن، رادیاتور و قفسه بندی می‌باشد. البته به طور گسترده در انواع کفپوش نیز از این رزین و رزین اپوکسی استفاده می‌شود.

پودر اپوکسی

این پودر ویژگی‌های شیمیایی و مکانیکی خوبی دارد، اما رنگ و براقیت آن ضعیف است. معمولاً برای پوشش کف خودروها، پوشش لوله، انواع اتصالات، در صنایع غذایی و صنایع شیمیایی استفاده می‌شود.

پودر پلی استر TGIC

این پودر مقاومت شیمیایی خوب و ویژگی‌های مکانیکی بسیار خوبی دارد. براقیت و ماندگاری رنگ آن نیز خوب است. به راحتی برای مبلمان فضای باز، ماشین آلات کشاورزی، تهویه مطبوع، حصارها و بخش های آلومینیومی استفاده می‌شود.

پودر پلی اورتان

این پودر نیز دارای ویژگی‌های مکانیکی و شیمیایی خوبی است. براق بوده و رنگ آن بسیار بادوام است. پودر پلی اورتان برای چرخ‌های اتومبیل، پانل‌ها، تجهیزات زمین بازی و قطعات ساختمان‌های فلورسنت استفاده می‌شود.

پودر اکریلیک

پودر اکرلیک به دلیل ویژگی‌های مکانیکی مناسب و ویژگی‌های شیمیایی بسیار خوب و رنگ بسیار بادوام براقش به خوبی شناخته شده است. ماشین لباسشویی، قطعات فر، مایکروفر، یخچال و بدنه خودرو براق با پودر اکریلیک پوشش داده می‌شوند.

پودر متالیک یا فلزی

به طور کلی دو نوع پودر متالیک وجود دارد. در حالت اول رنگدانه‌های فلزی با هم مخلوط و خشک می‌شوند. این پودر به یک افکت سطح فلزی بسیار خوب دست می‌یابد، اما احتمال جدا شدن از سطح وجود دارد. در سایر پودرهای متالیک، رنگدانه‌های فلزی به صورت اکسترود شده ترکیب می‌شوند. با این پودرها، حالت فلزی متوسط بدست می‌آید، اما پودرها هنگام کار مشکلی ندارند. پودرهای متالیک هرگز نباید با تفنگ‌های معمولی کرونا استفاده شوند، زیرا بدون نازل‌های فلزی خاص منجر به اتصال کوتاه می‌شود.

خط تجهیزات رنگ پودری

خط تجهیزات رنگ پودری برای پوشش اتوماتیک معمولاً شامل بخش پیش تصفیه، خشک کن آب، منطقه پوشش، کوره پخت و سیستم نوار نقاله است. چنین کارخانه‌هایی با خط تجهیزات رنگ پودری صنعتی کاملاً به صورت متمرکز و یکپارچه نظارت می‌شوند. با توجه به چیدمان خط تجهیزات ممکن است بخش‌های بیشتری لازم باشد. برای حجم‌های کوچک تولید یا برای رنگ‌های خاص، یک واحد کوچک برای پوشش دستی معمولاً کافی است؛ که با توجه به قیمت و فضای مورد نیاز می‌تواند در هر کارگاه تولیدی کوچک یا بزرگی پیاده شود.

تجهیزات انتقال

تجهیزات انتقال و تسمه نقاله‌ها برای حمل قطعات به منظور خودکار کردن فرآیند پوشش مورد استفاده قرار می‌گیرند، که در آن تسمه حائل بین سربار و تسمه انتقال قرار می‌گیرد. بسیاری از مشکلات حمل و نقل، به ویژه در مورد قطعات کوچک و متوسط یا بسیار سنگین، می‌تواند با یک نوار نقاله دایره‌ای بر طرف شوند. هنگامی که قطعات کار طولانی، بزرگ یا حجیم قرار است پوشش داده شوند یا فضاهای کاری باریک باشد، نوار نقاله خاصی باید طراحی شده و باید امکان انتقال بصورت طولی و عرضی فراهم گردد.

به دلیل طراحی پیچیده، معمولاً این خطوط گران‌تر است؛ اما امکان سازگاری انعطاف‌پذیری بصورت مداوم و خودکار، در عملیات و سایر فرآیندها را فراهم می‌کند. مزیت دیگر نوار نقاله امکان تشکیل زنجیره برای جریان بهینه مواد است. در رابطه با روانکاری سیستم نوار نقاله باید دقت خاصی انجام گیرد. دما در کوره پخت ممکن است به 250 درجه سانتیگراد (482 درجه فارنهایت) برسد؛ بنابراین باید از روان‌کننده‌‌های مقاوم در برابر حرارت یا کانال‌های محافظ زنجیر استفاده شود.

طراحی ثابت آویز در فرایند استفاده از رنگ پودری

برای عملکرد صاف نوار نقاله، استفاده از آویزهایی با طراحی مناسب برای چرخه تولید ضروری است. نحوه قرارگیری آویزها و قطعه کار روی آن به نوع قطعه و کارکرد آن بستگی دارد. استفاده از آویز، پایداری کافی و یکنواختی پوشش را تضمین کرده و از چرخه تولید پشتیبانی می‌کند. آویزها تا حدی توسط الکترواستاتیک پوشش داده می‌شوند؛ به همین دلیل استفاده از مواد گرد برای این موضوع مناسب‌تر است.

برای پوشش کافی، معمولاً دو مجموعه کامل آویز مورد نیاز است. اگر پوشش روی یک دسته آویز خیلی ضخیم است، مجموعه دوم باید در زمانی که پوشش از مجموعه اول جدا می‌شود استفاده گردد تا تمام قطعه را بتوان بصورت یکنواخت و کامل پوشش داد و هیچ قسمتی به دور از پاشش رنگ پودری قرار نگرفته باشد.

کوره رنگ پودری یا رنگ الکترواستاتیک

پس از استفاده از پودر، قطعات کار را می‌توان بدون تاخیر مستقیماً به داخل کوره پخت منتقل کرد. پرداخت و نتیجه نهایی به دقت دما بستگی دارد. تحمل دمای کوره گازی در حدود 5± درجه سانتیگراد (9± درجه فارنهایت) است. زمان گرم کردن و نگهداری تحت تأثیر حجم اجزای داخلی کوره مانند دیوارهای جداکننده، ساختار یا عایق حرارتی است. اما همچنین نوع قطعه، غلظت آویزها و ضخامت مواد معیارهای مهمی برای طراحی فر هستند. به طور کلی، طرح‌های مختلفی از فر در بازار وجود دارد. اینکه آیا یک کوره یکنواخت، یک اجاق معکوس یا هر یک از طرح‌های مختلف دیگر توصیه می‌شود، به مفهوم کلی فضای مورد نیاز کار شما بستگی دارد.

یک عامل مهم دیگر مدت زمان ماندن در فر است. با یک کوره یکنواخت واضح است که برای سرعت جریان قطعه کار برنامه ریزی شده، دمای مشخص شده، با تحمل قابل قبول، باید تضمین شود. سخت شدن در دماهای متفاوت با توجه به نوع پودر انجام می‌شود. از آنجایی که انتخاب کوره در رنگ پودری یا رنگ کوره ای موضوعی پیچیده و وابسته به محصول مورد استفاده شما است، توصیه می‌شود قبل از اقدام به تهیه حتماً از متخصصین گروه فناوران، راهنمایی کافی را اخذ نمایید.

صرفه جویی در انرژی

صنعت رنگ پودری بدون شک یک صنعت دوستدار محیط زیست است. این روزها بیش از همیشه انرژی گرمایشی گران است؛ به همین دلیل اقدامات اقتصادی در جهت صرفه‌جویی در این زمینه همیشه یک موضوع قابل اهمیت باقی خواهد ماند. استفاده از رنگ پودری به جای رنگ‌های سنتی این موضوع را هدف قرار گرفته و متخصصان این حوزه می‌دانند با چه معیارهایی مصرف انرژی را تا حد امکان پایین نگه دارند. تعدادی از معیارهای ذکر شده در ساخت و تولید کوره‌های رنگ پودری یا رنگ الکترواستاتیک در ادامه آمده است:

– گرمایش مستقیم در کوره‌های رنگ پودری حدود 10 درصد انرژی را در همین ابتدای کار ذخیره می‌کند. این کوره‌ها به جای گرمایش غیر مستقیم می‌توانند از گرمایش مستقیم بهره ببرند.

– صرفه جویی در سوخت‌های فسیلی با استفاده از گاز طبیعی ممکن است و نیازی به سوخت‌هایی با بهره‌وری پایین در میان نیست.

– با طراحی صحیح عایق‌های حرارتی می‌توان تا حد زیادی از اتلاف حرارت بصورت تشعشعی جلوگیری کرد.

– سیستم‌های بازیابی گرما نیاز به مصرف انرژی بیشتر را کاهش می‌دهند.

نگاهی اجمالی به آنچه از رنگ پودری یا رنگ کوره ای می‌دانیم

رنگ پودري به دليل عدم وجود حلال، آلودگي كم و دوام و پايداري بالا در صنعت، امروز به طور وسيعي استفاده مي‌شود. استفاده از رنگ‌هاي پودري به عنوان يك روش رنگ‌كاري در سال‌هاي اخير به طور چشمگيري رشد كرده است. رنگ‌هاي پودري هم اکنون، 15% از بازار رنگ را به خود اختصاص داده و با رنگ‌هاي سنتي مايع رقابت مي‌كنند.

 با توجه به مقررات اخير و جاري زيست محيطي در مورد آلودگي و دفع مواد زائد فاضلاب، جايگزيني رنگ مايع با رنگ پودري، روز به روز اهميت بيشتري مي‌يابد. مشكل اصلي در رنگ‌كاري با رنگ‌هاي مايع، وجود حلا‌‌ل‌هاست. با به كارگيري رنگ‌هاي مايع وجود سيستم‌هاي تهويه، تصفيه و بازيافت حلال براي كنترل تركيبات آلي فرار ضروري است. در عوض، رنگ پودري نوعي فرآيند رنگ خشك است كه در هيچ مرحله‌اي از عمليات رنگ‌كاري، از تركيبات آلي فرار استفاده نمي‌شود. در مقایسه اين پودرها با رنگ‌هاي مايع می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • حذف كامل حلال‌ها و ضايعات مواد مصرفي
  • 99% از رنگ پودر قابل استفاده است.
  • هر كيلوگرم رنگ، مساحت بيشتري از جسم را مي‌پوشاند.
  • در رنگ پودر، اشتباهات رخ داده شده قابل رفع است.
  • به متخصص و تعداد كارگر كمتري نیاز است.
  • به سيستم تهويه هواي ضعيف‌تري احتياج است.
  • بعد از رنگ كردن جسم با رنگ پودری مي‌توان روي آن کارهای مکانیکی انجام داد.
  • به سلامت افرادي كه با پودر رنگ كار مي‌كنند ، آسیب نمی‌رساند.
  • اين نوع رنگ به محيط زیست صدمه نمي‌رساند.
  • پوشش‌دهي عالي و ضخامت مورد نظر با يكبار پاشش بدست مي‌آيد.
  • خطر آتش سوزي ندارد.
  • توليد را تسريع مي‌كند.

در بين گسترة وسيع و پرتنوع رنگ‌ها، پوشش‌هاي پودري داراي خواص منحصر به فردي هستند كه آنها را از ساير پوشش‌ها متمايز مي‌سازد. اين مواد خشك و جامد بوده و به طور كامل مي‌توانند لايه‌هاي نازكي از رنگ را روي قطعات تشكيل دهند. رنگ‌هاي پودري شامل رزين‌هاي پلاستيكي، پيگمنت‌هاي رنگ و افزاينده‌ها هستند. در مرحله اول مخلوطي از اجزاء سازنده تركيب همگوني ايجاد مي‌كند. اين مخلوط تا نقطة ذوب حرارت مي‌بيند و مواد مذاب به صورت ورقه‌هاي نازكي اكسترود مي‌شوند و پس از خشك شدن، خرد شده و به صورت ذرات پودري با سايز مشخص در مي‌آيند.

پاشش رنگ‌هاي پودري با تفنگ‌هاي الكترواستاتيكي انجام مي‌شود؛ بطور كلي پودرهاي پوشش دهنده به دو دسته پودرهاي ترموپلاستيك و پودرهاي ترموست تقسيم مي‌شوند. هر كدام از اين دو دسته نيز شامل زير مجموعه‌هايي هستند كه عمدتاً در پاية رزين با يكديگر تفاوت دارند.

رنگ پودري ترموپلاستيك بر اثر گرما ذوب شده و بر سطح جاري مي‌شود؛ اما هنگامي كه بر اثر سرد كردن جامد مي‌شود، تركيب شيميايي خود را حفظ مي‌كند.

 رنگهاي پودري ترموست در دماهاي بالا ذوب شده و سيال مي‌شوند؛ مواد جديد به وجود آمده در گرماي مجدد و در اثر مجاورت با گرما دوباره ذوب نمي‌شوند و ساختار شيميايي متفاوتي نسبت به رزين اوليه دارند.

رنگ‌های پودری از نظر ظاهری به رنگ چکشی، رنگ چرمی، رنگ سمباده‌ای، متالیک، چروک و ساده تقسیم می‌شوند. از نظر ساختاری به گروه‌های پلی استر، اپوکسی، اپوکسی – پلی استر ( هیبریدی) و پلی یورتان تقسیم می‌شوند. از نظر براقیت نیز، رنگ‌های مات، نیمه مات، سوپر مات، براق، نیمه براق و سوپر براق قابل ارائه هستند.

کلام آخر

استفاده از رنگ پودری یا رنگ الکترواستاتیک در صنایع بسیار پرطرفدار بوده و روز به روز در حال افزایش است. اگر شما هم قصد راه اندازی خط تجهیزات رنگ پودری را دارید ما در گروه فناوران از مشاوره تا اجرا در کنار شما هستیم. همچنین در بعضی شرایط ممکن است فروش رنگ پودری توسط گروه فناوران با تخفیفات ویژه‌ای همراه باشد. به همین خاطر در زمینه تهیه مواد اولیه رنگ پودری، یعنی خرید رنگ پودری استاتیک یا استعلام قیمت رنگ الکترواستاتیک پودری می‌توانید با مشاوران ما در تماس باشید.