تجهیزات خط رنگ پودری

برای راه اندازی خط رنگ پودری  در کارگاه یا کارخانه خود  ممکن است بدنبال تجهیزات رنگ پودری باشید. اما قبل از هر چیزی باید اطلاعات اولیه خود را در زمینه خط رنگ پودری الکترواستاتیک و تجهیزات و مواد مصرفی وابسته افزایش دهید. تجهیزات خط رنگ بیشتر به تجهیزات خطوط رنگ پودری یا تجهیزات خط رنگ کوره ای اشاره دارد. این خطوط رنگ دارای بخش‌های مختلفی هستند که بعنوان یک خط و فرایند مرحله به مرحله از لحظه آماده سازی قطعات تا پاشش رنگ پودری توسط ربات یا انسان و سپس ورود به کوره برای تثبیت رنگ خواهند بود.

اگر قرار است تجهیزات خط رنگ پودری تهیه کنید یا رنگ پودری مصرفی خود را سفارش دهید بهتر است با مشاوران ما در گروه صنعتی فن آوران در تماس باشید. همچنین توضیحات و مشخصات انواع دستگاه های رنگ پاش پودری و یا ربات پاشش رنگ پودری را در سایت برای شما قرار داده‌ایم تا بتوانید در بررسی‌های خود قیمت دستگاه رنگ پاش صنعتی را نیز لحاظ کنید. اما قبل از آن، توجه شما را به ادامه این مقاله در خصوص تجهیزات رنگ پودری و انواع آن جلب می‌کنیم.

کلیات فرآیند پاشش پودری

با انواع خط رنگ آشنا شوید

به طور کلی در صنعت تجهیزات خط رنگ پودری، دو نوع خط رنگ داریم. یکی خط رنگ افقی و دیگری خط رنگ عمودی. هر کدام از این خطوط ویژگی‌هایی دارند که در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم.

خط رنگ پودری افقی

يک خط رنگ پودري پيوسته شامل چندين مرحله شستشو، سيستم پاشش اتوماتيک ، کابين پاشش، سيستم بازيافت و جمع آوري پودر، کوره پخت رنگ و سيستم کانواير است. در اين خط، ابتدا بايد سطوح قطعات، به طور کامل از کليه آلاينده‌هاي سطح پاک گردد. پس از خشک شدن سطح قطعه، قطعات وارد کابين پاشش شده و پس از رنگ آميزي توسط دستگاه پاشش الکترواستاتيک، وارد کوره پخت رنگ شده که پس از 15-10 دقيقه و در دماي 200-180 درجه سانتي گراد، قطعات رنگ شده از خط توليد خارج شده و فرايند رنگ آميزي به پايان مي رسد.

خط رنگ پودری عمودی

بمنظور افزايش ظرفيت رنگ آميزي پودري در مجتمع‌هاي صنعت آلومينيوم، مي‌توان بجاي خطوط متداول افقي رنگ پودري از خط رنگ عمودي پودري با چندين برابر ظرفيت بيشتر استفاده نمود. تنها تفاوت بين خطوط رنگ پودر افقي و عمودي، مبناي طراحي خط رنگ و نحوه آويزان نمودن قطعات بر روي سيستم کانواير است. بطور کلي، يک خط عمودي پاشش پودري داراي اجزاي زير است:

1- سيستم بارگيري که مجهز به يکسري غلتک است و امکان مي‌دهد تا پروفيل‌ها از حالت افقي به تدريج به حالت عمودي در آيند.

2- سيستم شستشو که ترکيبي از حالت اسپري و آبشاري است تا تمام سطح پروفيل‌ها شسته شده و آماده براي رنگ آميزي گردند.

3- کوره خشک کن

4- سيستم پاشش پودري که بسته به ظرفيت توليد  مي‌توان تا  48 دستگاه پاشش پودري را در قالب 2 کابين V شکل، بر روي بازوهاي 2 ربات 9 متري تعبيه نمود. همچنين کابين به مونوسايکلون‌هاي بزرگي متصل است تا بطور مستمر پودر اضافي از محوطه کابين خارج گردد.

5- پس از خروج از محوطه پاشش، پروفيلها وارد کوره پخت رنگ مي‌شوند. در انتها، پروفيل‌ها به کمک يک سيستم تخليه به تدريج از حالت عمودي به حالت افقي در مي‌آيند و براي مرحله بعدي آماده مي‌شوند.

از ظرايف فني اين خط، پاشش پودر در ارتفاع 8 متري، تامين پودر براي تپانچه‌ها، يکنواختي پوشش پودر در طول پروفيل، يکنواختي دماي کوره در طول و ارتفاع کوره و سرعت بالاي کانواير ( حدود 3 متر در دقيقه) است.  در شرايط کاري برابر و محصول يکسان، يک خط عمودي مي‌تواند تا 6 برابر يک خط افقي ، ظرفيت توليد را افزايش دهد.

خط کویل کوتینگ

یکی از پیشرفته‌ترین خطوط رنگ پودری، خط کویل کوتینگ است که روش کار بدین گونه است که کویل به صورت رول وارد خط رنگ شده، توسط رول باز کن باز می‌شود و ابتدا توسط سیستم اتوماتیک، شسته و سپس با گذر از مرحله خشک کن وارد کابین پاشش می‌شود. پس از اعمال پوشش پودری، رنگ پخت شده و در آخرین مرحله، فرایند دکورال با استفاده از کاغذ دکورال انجام می‌گیرد. در پایان، سطح فلز با سلفون پوشیده شده و مجدداً کویل توسط رول جمع کن به حالت اولیه خود در می‌آید.

خط رنگ پاور اند فری

 يکي از روش‌هاي رنگ آميزي پروفيل آلومينيوم به روش پودري الکترواستاتيک، استفاده از خط پاور اند فري است.  براي راه اندازي چنين خطي ، فضايي در حدود 10 متر در 40 متر به ارتفاع 5 متر موردنياز است.  در اين خط، همانطور که در نقشه شماتيک نشان داده شده است، پروفيل‌ها بطور دستي بارگيري شده و چند پروفيل، موازي هم روي کانواير قرار مي‌گيرند. براساس تفاوت سرعت کانواير در نقاط مختلف خط، پروفيل‌ها در طول خط با سرعت‌هاي متفاوت در حرکتند. پس از عبور از قسمت کابين پاشش، وارد محوطه کوره مي‌شوند و با کاهش سرعت و سکون در کوره، زمان به اندازه کافي مي‌يابند تا عمل پخت رنگ کامل شود.

 طراحي خط به گونه‌اي است که بسته به ضخامت پروفيل، نوع رنگ و ساير پارامترها، سرعت کانواير تنظيم مي‌شود و زمان اقامت در کوره براي هر پروفيل، ميزاني مشخص و مناسب پخت رنگ است. مزيت اصلي اين خط، افزايش سرعت کانواير تا 3 متر در دقيقه است که سبب افزايش ظرفيت توليد مي‌شود. مزيت ديگر اين خط، کاهش طول کوره و در نتيجه کاهش اتلاف انرژي است. همچنين، اين خط رنگ در مقايسه با خط رنگ افقي، فضاي کمتري را اشغال مي‌نمايد.

پوشش رنگ پودری چیست؟

پوشش رنگ پودری  فرآیند کامل پوشش دهی سطح  قطعه به صورت چند مرحله‌ای است. در مرحله اول یک محصول (معمولاً یک قطعه فلزی یا قطعاتی که تحمل دمای کوره خشک کن را تا دمای 200 درجه سانتیگراد را داشته باشند) تمیز  شده و برای پوشش با رنگ پودری آماده می‌شود. سپس بوسیله  رنگ‌پاش  رنگ شده و  سطح قطعه پوشانده می شود. در مرحله آخر، قطعه به داخل کوره پخت منتقل می‌شود. سپس محصول در کوره حرارت داده شده و باعث می‌شود پودر ذوب گردد و به یک پوشش یکنواخت که به سطح کار چسبیده تبدیل شود.

پس از سرد و سفت شدن رنگ الکترواستاتیک ذوب شده، پوششی بسیار بادوام و جذاب در اطراف محصول ایجاد می‌کند. این فرایند معمولاً در انواع روش‌های رنگ‌کاری بصورت پودری چه در حالت اتوماتیک و چه در حالت دستی وجود دارد. بسیاری از خطوط رنگ کوره ای نظیر صنایع خودروسازی و صنایع وابسته از این ساختار برای رنگ‌کاری محصولات خود استفاده می‌کنند. اگر شما هم به دنبال نصب و راه‌اندازی یک خط با کیفیت و مناسب برای قرارگیری در بخشی از فرایند کارگاهی خود هستید، باید شناخت خود را نسبت به اجزای مختلف خط رنگ پودری افزایش دهید و در زمان طراحی و اجرا با افراد خبره در این زمینه مشورت نمایید.

 چه نوع تجهیزاتی برای مراحل رنگ پودری نیاز است؟

  • پیش تصفیه ( جایی که محصول شما قبل از پوشش پودری تمیز می‌شود به این بخش سیستم شستشو و خشک کن هم گفته می‌شود)
  • مرحله پاشش پودر
  • مرحله بازیافت پودر
  • پخت رنگ ( جایی که توسط کوره پودر تبدیل به یک پوشش بادوام می‌شود)

پیش تصفیه یا مرحله شستشو و خشک کن

آماده سازي سطح باعث ايجاد باندهاي مكانيكي و شيميايي بين سطح و آستر پوشش مي‌شود. براي محافظت سطح در مقابل خوردگي از يك لايه فسفاته در عمليات فسفاته كاري استفاده مي شود. مهمترين كاربرد پوشش فسفات در صنايع فلزي، افزايش خاصيت چسبندگي رنگ به فلز مي‌باشد و بر روي ظاهر و سختي سطح فلز، خواص الكتريكي و مقاومت در برابر خوردگي تأثير مي‌گذارد. در حال حاضر با استفاده از محلول هاي تامپونه توام عمليات چربيگيري و فسفاته در يك مرحله انجام مي گيرد و هزينه هاي شستشو چند مرحله به طور محسوسي كاهش مي يابد.

روشهاي متداول شستشو ، روش غوطه وري ( ديپ) و روش اسپري مي باشد كه بسته به ظرفيت توليد و طراحيهاي خط و نوع محصول مورد استفاده قرار مي گيرد. بسته به نوع آلاينده و نحوه شستشو ( ديپ يا اسپري ) شوينده هاي مختلف قابل ارائه است كه پس از مشاوره با كارشناسان اين شركت، بهترين گزينه به مصرف كننده معرفي مي گردد.

فرآيند آماده سازي سطح شامل تميزكاري سطح و ايجاد پوششهاي سطح (Coatings) مي‌باشد وپس از اتمام اين فرآيند، مرحله تكميلي و نهايي، رنگ‌كاري سطوح مورد نظر است. آماده سازي صحيح سطح، يكي از فاكتورهاي بسيار مهم در رنگ كاري است. كيفيت آماده سازي به طور مستقيم روي خواص پوششي رنگ تأثير مي‌گذارد. اگر بهترين نوع رنگ روي سطحي كه بخوبي آماده سازي نشده است پاشيده شود،‌ پوشش مناسبي ايجاد نخواهد كرد. سطوح مورد استفاده در صنعت داراي آلاينده‌هايي هستند كه بايد قبل از هركاري آنها را از روي سطح تميز كرد از قبيل : توده‌هاي روغني، گريس، ته‌مانده‌هاي مواد قليايي،‌ زنگارها، تراشه‌ها و برشهاي فلزات و … كه بايد حتماً جداسازي شوند. عمليات دقيق تميزكاري مكانيكي و يا شيميايي و يا احياناً تركيبي از اينها سطحي مناسب براي رنگ كاري ايجاد مي‌كند. تميزكاري با استفاده از روشهاي صحيح،‌ چسبندگي را افزايش داده، معمولاً از اسيدهاي معدني با در نظر گرفتن غلظت، زمان، دما و … جهت اين كار استفاده مي‌شود كه مي‌بايست سه فاكتور اصلي ذيل را رعايت نمود:

1 – سطح كاملاً از مواد آلودكننده پاك گردد.

2 – سطح از تركيبات ناخواسته پس از تميزشدن كاملاً پاك شده باشد.

3 – در پايان و با استفاده از آب داغ، سطح در مرحله نهايي پاكيزه شود.

مرحله پاشش؛ تفنگ(گان) رنگپاش پودری الکترواستاتیک و کابین اسپری رنگ پودری

استفاده از پوشش رنگ پودری معمولاً با یک تفنگ اسپری پودر مخصوص انجام می‌شود. برای اینکه پوشش رنگ پودری به طور موثر عمل کند، پودر باید به صورت الکترواستاتیک باردار شود. تنها راه اعمال این شارژ، استفاده از تفنگ اسپری است که منحصراً برای پوشش رنگ پودری طراحی شده است. هوای فشرده، پودر را از داخل تفنگ از یک قیف یا مستقیماً از مخزن پودر حرکت می‌دهد. در مرحله بعدی هوای فشرده پودر را به صورت یک ابر فشرده از تفنگ خارج می‌کند.

هنگامی که رنگ پودری گان را ترک می‌کند، پودر دارای بار الکترواستاتیکی می‌شود. ابر پودری قطعه را پوشانده و پودر به سطح قطعه می‌چسبد. به همین دلیل است که استفاده از تجهیزات پوشش پودری برای اپراتورهای تازه کار نیز بسیار آسان است و نیاز به مهارت ویژه‌ای ندارد.

اگر می‌خواهید رنگ پودری روی قطعه پوشش ایجاد کند، به یک تفنگ پودری نیاز دارید. انواع مختلفی از تفنگ‌های پودری در بازار موجود است. اما ما سرمایه‌گذاری روی یک تفنگ پودری حرفه‌ای را به شما توصیه می‌کنیم؛ برای اینکه بهتر است یک بار هزینه نمایید و همیشه از آن بهره‌برداری نمایید. ما در گروه صنعتی فن آوران مدل‌های حرفه‌ای تفنگ پودری را عرضه می‌کنیم که می‌توانید برای هماهنگی بیشتر با همکاران ما در تماس باشید.

با فرض اینکه شما تفنگ پودری مناسبی برای خود تهیه کرده‌اید، باید مکانی برای استفاده از آن را داشته باشید. هر زمان که پودر اسپری می‌کنید، مقداری از پودر به جای اینکه روی محصولات شما بشیند، در هوا معلق می‌شود. این پودر باقیمانده سربار اسپری است که ناگزیر و به دلیل اینکه روی قطعه قرار نمی‌گیرد پخش خواهد شد. اگر بخواهید محیط کاری خود را تمیز نگه دارید و در ضمن از هدررفت بیش از حد پودرها جلوگیری کنید، به یک کابین مخصوص برای اسپری رنگ پودری به نام اتاق رنگ الکترواستاتیک نیاز دارید.

اتاق رنگ الکترواستاتیک (کابین پاشش)

کابین اسپری رنگ پودری یا اتاق رنگ الکترواستاتیک به شکلی طراحی شده است که بقیه کارگاه شما را تمیز نگه می‌دارد و در عین حال فضایی با نور مناسب برای اعمال پوشش پودری برای شما ایجاد می‌کند. همه کابین‌های اسپری رنگ پودری دارای یک یا چند فن خروجی هوا هستند. این خروجی‌ها از فیلترهایی برای جذب مقداری از اسپری که در هوا معلق مانده، استفاده می‌کند. اگر فن خروجی به درستی کار کند و فیلترها سالم باشند، جریان هوا در داخل کابین باید مازاد اسپری را در داخل محفظه نگه دارد و این به اپراتور کمک می‌کند ببیند که چه کار می‌کند.

طراحی نوع کابین  به عوامل مختلف نظیر ابعاد و شکل قطعه و سرعت خط  بستگی دارد. اتاق رنگ پودری می‌تواند روباز باشد یا یک طرف آن با یک درب پوشیده باشد. همچنین می‌تواند محفظه‌هایی به سبک تونل باشند که فیلتر آن در کف یا دیواره‌ها تعبیه شده است.

برای بازیافت پودر الکترواستاتیک، کابین باید مجهز به سیستم بازیافت پودر باشد. معمولاً این سیستم به فیلترهای کارتریج مجهز است. این فیلترها به شما کمک می‌کنند تا مقداری از اسپری مازاد را بازیابی کرده و مجدداً از آن استفاده کنید. اگر قصد دارید فقط از یک رنگ و نوع پودر برای کار خود استفاده کنید، این روش می‌تواند بسیار مقرون به صرفه باشد. پودر مصرف شده در فیلترها به دام افتاده و سپس برای استفاده مجدد در سطل بازیافت مونوسایکلون قرار می‌گیرد.

برای اینکه یک اتاق رنگ مناسب خط تولید کاری خود داشته باشید باید موارد مختلفی را در نظر بگیرید. ما به شما توصیه می‌کنیم قبل از هرگونه اقدام با مشاوران خود در فن آوران در تماس باشید تا بتوانیم شما را بیشتر راهنمایی کنیم.

کیورینگ: کوره‌های پخت رنگ پودری الکترواستاتیک

بعد از اینکه سطح محصول شما با رنگ پودری پوشیده شد، مرحله آخر آن یعنی قرارگیری در معرض حرارت کوره رنگ الکترواستاتیک برای پخت رنگ فرا رسیده است. این کوره‌ها معمولاً بین 160 درجه و 230 درجه سانتیگراد دما تولید می‌کنند. وقتی کوره رنگ الکترواستاتیک به درجه حرارت مناسب رسید، دما تثبیت می‌شود. محصولات پوشش داده شده با رنگ پودری برای مدت زمان معینی در معرض هوای گرم شده با دمای دقیق قرار می‌گیرند. هنگامی که فرآیند پخت کامل شد، قطعات برداشته شده و باید قبل از دست زدن کاملاً سرد شوند.

برخی از کوره‌ها از اشعه مادون قرمز برای گرم کردن سطح قطعات پوشش داده شده استفاده می‌کنند؛ اما این نوع کوره‌های کاتالیزوری برقی یا گازی می‌توانند پر هزینه باشند و همچنین هزینه نگهداری آنها نیز قابل توجه هستند. معمولاً کوره‌ها به عناصر گرمایش الکتریکی یا یک سیستم حرارتی با سوخت گاز طبیعی متکی هستند.

بسته به اندازه، شکل و ضخامت قطعاتی که پوشش داده می‌شوند، مدت زمان پخت شدن پودر متفاوت است.

اگر می‌خواهید پوشش پودری را در سطح حرفه‌ای انجام دهید، نوع کوره‌ای که انتخاب می‌کنید بسیار مهم است. کوره‌های پخت رنگ پودری خوش ساخت  از نظر مصرف سوخت و هزینه انرژی  بسیار کارآمد هستند.

همانطور که اتاق رنگ الکترواستاتیک در اندازه و ابعاد مختلف و بسته به نیاز شما قابل طراحی و اجراست، کوره رنگ پودری نیز قابل طراحی و اجرا برای درخواست منحصر بفرد شماست. در صورتی که طراحی درستی انجام نشود می‌تواند روی قیمت کوره رنگ پودری شما تاثیر مستقیم بگذارد. همچنین بعد از اجرا و در حین اجرای عملیات می‌تواند ب هزینه‌های کارگاه شما را بسیار افزایش دهد. لذا بهتر است قبل از تهیه کوره رنگ با همکاران ما در فن آوران در تماس باشید.

انواع سیستم‌های پوشش رنگ پودری 

دو نوع پیکربندی سیستمی اساسی برای هر خط پوشش پودری وجود دارد: دستی یا خودکار (خط رنگ اتوماتیک)

خط رنگ پودری دستی  سیستمی است که در آن قطعات توسط اپراتور  رنگ می شوند. محصولات معمولاً از آویز کانوایر آویزان می‌شوند که در طول فرآیند پوشش با قطعات حرکت می‌کنند.

یک خط پوشش رنگ پودری خودکار اساساً از وسایل مشابه یک سیستم دستی استفاده می‌کند، اما بیشتر مراحل فرایند یا همه مراحل آن، از طریق یک نوار نقاله فعال به هم متصل می‌شوند که قطعات را با سرعت ثابتی در طول تجهیزات خط رنگ پودری حرکت می‌دهد. محصولات معمولاً در یک مکان مشخص روی نوار نقاله بارگیری می‌شوند و در هر مرحله بطور ثابت حرکت می‌کنند؛ جایی که اپراتورها به طور دستی یا با ربات رنگ پاش اتوماتیک قطعات را رنگ می کنند. پس از پوشش‌دهی کامل، قطعات در داخل کوره رنگ الکترواستاتیک پخت حرکت می‌کنند و سپس در طول نوار نقاله خنک می‌شوند تا جایی که بتوان آنها را تخلیه کرد.

برای اطلاع بیشتر از اینکه کدام نوع سیستم تجهیزات رنگ پودری برای کار شما مناسب‌تر است چگونه می‌توان صرفه‌جویی بیشتری در هزینه راه اندازی کارگاه رنگ کوره ای انجام داد، باید موارد مختلفی بررسی شود تا بهترین گزینه را بتوانید برگزینید. مواردی نظیر تیراژ کار، وزن و اندازه قطعات، نوع رنگ پودری و موارد مختلفی که بهتر است برای دریافت مشاوره و تعیین قیمت دستگاه رنگ کوره ای و قطعات مصرفی رنگپاش از طریق تلفن و راه‌های ارتباطی موجود در سایت با ما در ارتباط باشید تا با اطلاعات کافی از فرایند فروش تجهیزات رنگ کوره ای به سرعت نیازی به تعمیر دستگاه پودری خود پیدا نکنید.

کلام آخر

راه اندازی خط رنگ پودری الکترواستاتیک و تهیه و نصب تجهیزات خط رنگ پودری فرایندی پیچیده و مستلزم بررسی های فنی است. علی الخصوص اگر بخواهید بخش‌های مختلف خط رنگ پودری را از طرق مختلف جمع آوری کنید. فرایند تجزیه و تحلیل نیازهای کارگاهی شما باید قبل از هر گونه اقدام و از طریق بررسی دقیق و مهندسی انجام شود که تا حد امکان در طراحی و اجرا هزینه‌های پیش بینی نشده و کنترل نشده گریبان شما را نگیرد. در ضمن تهیه تمامی موارد اعم از تجهیزات خط رنگ پودری و مواد مصرفی از یک واحد مشخص شما را سریع‌تر و دقیق‌تر به هدفتان می‌رساند. برای استعلام قیمت دستگاه رنگ الکترواستاتیک و سایر مواد اولیه مورد نیاز، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی درج شده در وب سایت با ما در تماس باشید.

 بخشی از خدمات ما به مشتریان در فن‌آوران تجزیه و تحلیل و امکان‌سنجی کارگاه و کارخانه شما برای راه اندازی خط رنگ پودری الکترواستاتیک و سپس خدمات دیگر نظیر تامین موارد مصرفی و مواد اولیه است. شما می‌توانید با هماهنگی قبلی نسبت به تنظیم جلسه نیازسنجی اقدام نمایید و پیشنهادات فروش خط رنگ الکترواستاتیک را از ما دریافت کنید.